ریحانه گلیریحانه گلی، تا این لحظه: 13 سال و 19 روز سن داره

ریحانه بهشتی

1تیر91 مصادف با اول شعبان

1391/4/1 9:11
نویسنده : مامان ریحان
257 بازدید
اشتراک گذاری

ماه شعبان، شمیم رحمت خداست که نوید برپایی میهمانی بزرگ الهی را با خود آورده است. ماه شعبان را پیامبر اعظم ماه خود دانسته و مردم را به پاسداشت این ماه فرا خوانده است.
این ماه بزرگ، افزون بر اینکه روزهای بزرگی را چون روز ولادت سید الشهداء ، امام سجاد، ابوالفضل العباس و روز عظیم نیمه شعبان روز ولادت امام زمان در بردارد، در واقع ماه آمادگی، مناجات و راز و نیاز است.
مناجات شعبانیه و فرازهای استثنایی آن همین ویژگی را تایید می کند. مناجاتی بی نظیر که بزرگان دین و اخلاق ما توصیفهای منحصر به فردی از آن دارند.
میرزا جواد ملکی تبریزی، از بزرگان اهل عرفان و عمل چنین می گوید:

 

این مناجات، مناجات معروفى است و اهلش بخاطر آن با ماه شعبان مأنوس شده و بهمین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. این مناجات شامل مطالب اساسى در مورد چگونگى معامله بندگان با خداى بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه که شایسته است، بیان مى‏کند و استدلال‏هاى جالب توجهى جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او مناسب است، در بردارد و بروشنى، ملاقات، نزدیکى و دیدن خدا را معنى مى‏کند.این مناجات بزرگى است و یکى از ارمغانهاى آل محمد (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) است که بزرگى آن را کسى که قلب سالم و گوش شنوایى داشته باشد، درک مى‏کند و اهل غفلت از درک فواید و نورهاى آن بى‏بهره‏اند.

در مناجات شعبانیه درسهای فراوانی برای اهل تامل وجود دارد و این حقیقت دارد که امامان معصوم ما در قالب اینچنین دعاهایی والاترین معارف دینی را به شیعیانشان تعلیم می داده اند.
مناجات شعبانیه از این قبیل دعاها ست و درسهای فراوانی می توان از آن گرفت.  یکی از درسهای این مناجات درس خوف و رجا ست.  امید و ترس توام از بزرگترین آموزه های دینی ماست که در سراسر زندگی انسان تاثیرات بسزایی دارد.
در مناجات شعبانیه، آموزه خوف و رجا چندین بار مورد تاکید قرار گرفته است. مناجات شعبانیه را بخوانیم و به درسهایش فکر کنیم.
اِلهى اِنْ اَخَذْتَنى بجُرْمى اَخَذْتُكَ بعَفْوِكَ وَ اِنْ اَخَذْتَنى ِذُنُوبى اَخَذْتُكَ بمَغْفِرَتِكَ
خدايا اگر مرا به جنايتم مأخوذ دارى من هم تو را به عفوت بگيرم و اگر به گناهم بگيرى من هم تو را به آمرزشت بگيرم. 
اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَدْ كَبُرَ فى جَنْبِ رَجاَّئِكَ اَمَلى
خدايا اگر عمل من در جنب اطاعت تو كوچك است ولى آرزويم در كنار اميد تو بزرگ است. 
اِلهى اِنْ حَطَّتْنِى الذُّنُوبُ مِنْ مَكارِمِ لُطْفِكَ فَقَدْ نَبَّهَنِى الْيَقينُ اِلى كَرَمِ عَطْفِكَ
خدايا اگر گناهانم بواسطه بزرگواريهاى لطفت مرا بى مقدار ساخته ولى در عوض يقين به بزرگ توجه تو مرا هشيار كرده .

اعمال روز اول

 

امام صادق (ع) فرمودند:" کسی که روز اول از ماه شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می شود. و کسی که سه روز را روزه بگیرد خدا را در بهشت هر روز در عرشش دیدار می کند.

 

در روایت دیگر پیامبر فرمودند: کسی که روز اول شعبان را روزه بگیرد خدا برای او روزه دو سال را می نویسد و در نزد خدا 12 دعای مستجاب دارد.

 

اعمال شب و روز دوم  

 

پیامبر فرمود" کسی که در شب دوم از ماه شعبان 50 رکعت نماز بگذارد و در هر رکعتی سوره حمد یک بار و سوره های اخلاص و فلق وناس را یک بار بخواند خداوند به فرشتگان کرام الکاتبین فرمان می دهد که بر بنده ام تا یک سال گناهی ننویسید. وکسی که دو روز از شعبان را روزه بگیرد خدا برای او روزه 5 سال می نویسد و از گناهانش به مانند روزی که از مادر متولد شده بیرون می آید.

 

اعمال شب و روز سوم

 

پیامبر فرمود"کسی که در شب سوم از شعبان دو رکعت نماز بگذارد که در هر رکعتی سوره حمد یکبار و توحید را 25 بار بخواند خداوند در روز قیامت برای او 8 باب بهشت را می گشاید و 7 باب جهنم را به روی وی می بندد و به او هزار لباس ابریشمی و هزار تاج می پوشاند. اما کسی که سه روز از شعبان را روزه بگیرد برای او 70 درجه در بهشت از مروارید و یاقوت بالا برده می شود. امام حسین (ع) در این روز به دنیا آمدند پس ثواب زیادی برای اعمال این روز ذکر کردند.

 

اعمال شب وروز چهارم

 

پیامبر فرمود" کسی که در شب چهرم 40 رکعت نماز بخواند که در هر رکعت سوره حمد یک بار و 25 بار توحید را بخواند خدا به ازای هر رکعت پاداش یک میلیون سال را می نویسد و برای او به ازای هر سوره ای یک میلیون شهر می سازد و خداوند پاداش یک میلیون شهید را عنایت می کند. اما کسی که چهار روز از شعبان را روزه را بگیرد خدا برای او روزه 8 سال را می نویسد و نامه اش را به دست راست می دهد.

 

اعمال شب و روز پنجم

 

پیامبر فرمود" کسی که در شب پنجم از شعبان دو رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی سوره حمد یک بار و توحید را 500 بار بخواند وپس از سلام بر پیامبر 70 بار صلولت بفرستد خداوند برای او هزار حاجت از حاجت های دنیایی و اخروی را یر آورده می سازد و خدا به تعداد ستارگان آسمان شهر در بهشت به او عنایت می فرماید. اما کسی که 5 روز از شعبان را روزه بگیرد خدا برای او روزه 10 سال را می نویسد و به تعداد ریگ های بیابان حسنه می نویسد.

 

اعمال شب وروز ششم

 

پیامبر فرمود" کسی که در شب ششم از شعبان 4 رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی سوره حمد یک بار و توحید را 50 بار بخواند خداوند او را بر خوشبختی می گیرد و قبرش را گشاد می کند و در حالی از قبرش بیرون می آید که صورتش به مانند ماه است اما کسی که شش روز از شعبان را روزه بگیرد هفتاد نوع بلا از او رویگردانده می شود و از صراط به سرعت برق می گذارد.

 

اعمال شب و روز هفتم شعبان

 

 پیامبر فرمودند" کسی که در این شب دو رکعت نماز بخواند که در رکعت اول حمد یک بار و توحید صد بار و در رکعت دوم سوره حمد یک بار و آیت الکرسی را صد بار بخواند . خدا دعایش را مستجاب می کند و برای او هر روز پاداش شهید می نویسد و بر او گناهی نمی باشد. اما کسی که هفت روز از این ماه را روزه بگیرد از ابلیس و سربازانش در طول روزگار و عمرش حفظ می شود و گناه گذشته و آینده اش را می آمرزد.

 

اعمال شب و روز هشتم شعبان

 

پیامبر فرمود " کسی که در این شب دو رکعت نماز بخواند و در رکعت اول بعد از حمد آیه " آمن الرسول" را تا آخر آن 5 بار و توحید را 15 بار بخواند و در رکعت دوم سوره حمد را یم بار و آیه آخر سوره کهف را یک بار و 15 بار سوره توحید را بخواند پس اگر گناهش بیشتر از کف دریا باشد خداوند او را به جز پاکیزه از دنیا بیرون نمی برد.اما کسی که هشت روز از شعبان را روزه بگیرد از دنیا نمی رود تا اینکه از حوض های پاک بنوشد و خدا برای او ثواب 16 سال را می نویسد و ب سر او تاجی از نور می گذارد.

 

اعمال شب وروز نهم شعبان

 

پیامبر فرمود"چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی حمد یکبار و ده بار سوره نصر را بخواند خداوند حتما جسدش را بر آتش حرام می کند وخدا برای هر آیه ای ثواب 12 شهید و ثواب علما عطا می کند. واگر کسی نه روز را روزه بگیرد فرشتگان نکیر ومنکر هنگام سوال با او مهربانند.

 

اعمال شب و روز دهم

 

پیامبر فرمود"کسی که در شب دهم از شعبان چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی سوره حمد یک بار و آیت الکرسی را یک بار و سوره کوثر را سه بار بخواند خدا به فرشتگانش می فرماید صد هزار حسنه برای او بنویسید وصد هزار درجه برای او بالا ببرید و صد هزار در برای او باز کنید و پدر ومادرش وهمسایگانش آمرزیده می شوند. واگر کسی ده روز از شعبان را روزه بگیرد خداوند قبر او را هفتاد ذرع می گستراند و بدون حساب و سختی وارد بهشت می شود.

 

اعمال شب و روز یازدهم شعبان

 

پیامبر فرمود"کسی که هشت رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی سوره حمد یک بار و جحد را ده بار بخواند به خدایی که مرا به راستی به پیامبری برانگیخت خدا به او برای رکعتی باغی از باغهای بهشت عنایت می کند. واگر کسی یازده روز از شعبان را روزه بگیرد بر قبر او یازده مناره از نور نصب می شود. وجایش به بلند ترین درجه بهشت بالا می رود و در روز قیامت در ابتدای عبادت کنندگان است.

 

اعمال شب و روز دوازدهم شعبان

 

کسی که در این شب 12 رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی حمد یکبار و تکاثر را ده بار بخواند خداوند گناهان چهل ساله او را می آمرزد وبرای او چهل درجه بالای می برد و برای او چهل هزار فرشته طلب آمرزش می کنند و برای او ثواب کسی که شب قدر را درک کرده باشد است. و اگر کسی 12 روز از شعبان را روزه بگیرد هرروز هفتاد هزار فرشته در قبرش او راتاروزی که در صور دمیده می شود دیدار می کنند ودرروز قیامت از ایمن شدگان است و با پرهیز گاران میهمان خداوند محشور می شود.

 

اعمال شب و روز سیزدهم شعبان

 

امام صادق ( ع) می فرمایند : اگر کسی بتواند در ایام البیض ماه های رجب وشعبان اعمال این روز ها را انجام دهد می تواند به فضیلت کل این ماه ها دست یابد.پیامبر فرمود" کسی که در سب 13 شعبان دو رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی حمد وتین را یک بار بحخواند گویا که دویست برده از فرزندان حضرت اسماعیل را آزاد کرده باشد و از گناهانش به مانند روزی که از مادر متولد شده باشد بیرون می آید و خداوند دوری از آتش را به او عنایت می فرماید و با محمد (ص) و ابراهیم (ع) محشور می شود. و اگر کسی بتواند 13 روز از شعبان را روزه بگیرد فرشتگان هفت آسمان برای او طلب آمرزش می کنند. و خداوند در بهشت به او گنبدی از مروارید سفید عنایت می کند.

 

اعمال شب وروز چهاردهم شعبان

 

پیامبر فرمودند" کسی که در این شب چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعتی سوره حمد یک بار و سوره والعصر را پنج بار بخواند خداوند برای او پاداش نمازگزاران از آدم تا روز قیامت را می نویسد و در حالی او را بر میانگیزباند که صورتش از آفتاب و ماه درخشانتر است و آمرزیده می شود. و کسی که 14 روز از شعبان را روزه بگیرد به کلیه حیوانات الهام می شود که برای او دعا کنند وهر حاجتی از خدا بخواهد به او عطا می شود و از اهل بیتش شفاعت می کند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)